شکاف جنسیتی در آمریکا

در مطالب گذشته به موارد زیاد که از فمینیسم و افزایش حضور زنان در اجتماع و تبعات آن بود اشاره کردیم.

متن زیر ترجمه مقاله ای است که وضعیت آمریکا را نشان می دهد. قبل تر بارها اشاره کردیم که سیستم لیبرال و سرمایه داری به شدت از فمینیسم حمایت می کند چون منافع آن که همانا استثمار زنان و استعمار خانواده است برایش بی  شمار است.

همچنین در مطلبی تحت عنوان آقای مامان هم مجله ای را معرفی کردیم و در مورد وضعیت آمریکا قدری توضیح دادیم [ لینک مطلب آقای مامان]

اما مقاله ترجمه شده زیر می تواند در ادامه ی مطلب فوق الذکر بیان گر وضعیت اسفبار جامعه آمریکا باشد.

بعد ها شاید ترجمه مقالات و مطالب بیشتری را قرار دهم.

اما قبل از آن باید روی این نکته تاکید کنم که عزیزان ببنید در جامعه آمریکا که تازه برابری شعارش است وضعیت چنین است. با توجه به اینکه مردان ایرانی مسئولیت های بسیار بیشتری از یک مرد غربی دارند،مثل وظایف مالی، مهریه و نفقه و سایر مواردی که در سند نکاح و قانون مدنی برای مرد پیش بینی شده و حتی بر خلاف جامعه آمریکا که خدمت سربازی به شکل غیر اجباری و حرفه ای است در ایران به شکل اجباری و غیر حرفه ای است.

بنابر این پسران دو سال از عمرشان را از دختران عقب می مانند و در فرصت های شغلی هم از جنس مخالف عقب می مانند.

لذا در صورت ادامه این روند در سالهای آینده مشکلات شدید تر و کشنده تری در جامعه ایران بروز خواهد نمود. مگر اینکه دولت و حاکمیت در سیاست های خود تغییرات اساسی ایجاد نمایند.

 

شکاف جنسیتی

نویسنده: ربث مارلکین، یو.اس.ای.تودی
در ماه می دفتر تحصیلات عالیه مینه لوتا گزارشی خارق‌العاده منتشر نمود. در این گزارش آمده بود که برای نخستین بار زنان توانسته‌اند بیش از نیمی از مدارک تحصیلی را که در ایالت اخذ شده در هر رشته‌ای را به دست آوردند. در این میان مدارک کارشناسی «فنی» کارشناسی ارشد و دکترا همگی مورد بررسی قرار گفت.
آیا اکنون باید جشن گرفت یا نگران بود؟ قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهید از نقطه نظر جیم مک کورول به این موضوع بنگریم او پایه‌گذار موسسه ادیشن پاسیبل می‌باشد. او برنامه‌ای را در کلیسا سنت پاول برای دانش‌آموزان کم بضاعت انجام داد تا بتوانند به کالج راه یابند. سال گذشته 30٪  این دانش‌آموزان دبیرستانی پسر بودند. پاییز امسال این میزان 34٪ رسید. این فقط به این دلیل بود که ما فقط کمی امور تشویقی را به کار گرفتیم.
مک کورول گرفت اگر مایک کراوات داشتیم در میان پسران و دختران آن را به افراد مذکر می‌دادیم. او گفت: وقتی که زمان پیشرفت می‌کنند به نظر می‌رسد که پسران بیشتری به کناره رانده می‌شوند
توماس مورتنسون نویسنده مقاله تحلیلی درباره تحصیلات عالیه به نام فرصت‌های آموزش پس از دبیرستان نیز می‌گوید این موضوع که شمار دختران در کمپ‌های آموزشی افزاش می‌یابد امری بدیهی شده است. آنها نه تنها در کمپ‌های آموزشی بیشتر هستند بلکه در همه اقوام نژادی نیز تعداد دخترانی که به تصحیل می‌پردازند پسران پیشی گرفته است. آنها چه در مقاطع تحصیلی و چه در بازار کار بر مردان پیشی گرفته‌اند. مقاله وی در اوسکالوسا در آیووا به چاپ رسیده است.
او از سال 1995 به بررسی آمار تعداد ذکور به نسبت اثاث در کالج‌ها پرداخته و دریافتند که حضور مردان به تدریج کاهش یافته است. مسوولان کالج‌ها از انجام اقدامات تشویقی طفره می‌روند و از بازگو نمودن این امر نیز به نوعی سر باز می‌زنند که دختران تعداد بیشتری را در کالج اشغال می‌کنند. آنها فقط در این باره به بازگو کردن موارد تاریخی گذشته بسنده می‌کنند. هنوز هم این عدم تعدیل موجب به وجود آمدن مشکلاتی شده است.
ببینید «هشدار توجه به کالج‌ها»
با این وجود که آنان در تشکیل کلاس‌ها به نژاد و یا گستردگی جغرافیایی توجه می‌کنند لازم است از این پس به جنسیت نیز توجه داشته باشند. آمار نشان می‌دهد که افراد میان 18 تا 24 مرد در آمریکا بیش از تعداد زنان است. مردان 15 میلیون در برابر 2/14 میلیون زن بررسی آمار اداره سرشماری مرکزی منتشر شده در سال گذشته، اما در سطح ملی تعداد حضور مردان و زنان در کمپ‌های آموزشی به نسبت دهه 1960 معکوس شده است. بدین ترتیب که اکنون 57/43 زن هستند در مقایسه با آمار دهه 1970 که از نصف این میزان نیز کمتر بوده است. شاید بتوان این امر را به زبانی ساده‌تر توضیح دادک. آیا این موضوع نشان دهنده پیشرفت زنان نیست. امروزه دیگر مشاغل کارگری با پوشش یونیفورم که سابقاً فقط مختص مردان بود دیگر فقط برای مردان جذاب نیست. دخترانی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند نیز به این مشاغل می‌پردازند.
تعداد پسرانی که از دبیرستان و یا کالج اخراج می‌شوند هر روزه بیشتر می‌شود و همین طور که شکاف جنسیتی بیشتر می‌گردد نیاز به توجه بیشتر به آموزش مردان نیز افزایش می‌یابد. مک کورکل معتقد است با اینکه مدارکی دال بر وجود این مشکل در دست می‌باشد اما نشانه‌های خوبی نیز وجود دارد. جایی برای شیون و زاری وجود ندارد. سازمان دستگاه‌های زنانه آمریکا در سال 1992 گزارشی را منتشر نمود. عنوان این گزارش این بود چگونه مدارس در دختران تغییرات کمی به وجود می‌آورند. موضوع تحقیق بر جنسیت در فضای آموزشی متمرکز شده بود. این تحقیق افراد را به تمرکز بر روی دختران وادار می‌نمود، اما شبکه‌ای وجود ندارد که از نیازهای پسران دفاع نماید. مایکل گوریان درمانگر خانوادگی و نویسنده «ذهن پسران» این مورد را بازگو نمود. پسران خود را از عقب‌افتادگی از زندگی و تحصیل بازداریم. او در کتاب خویش بر سر این موضوع بحث می‌کند که طراحی دبستان و دبیرستان‌ها براساس نیازهای پسران انجام نشده است.
میدان مین پیش‌روی ماست
خانم کیمبرلی تیائوسیس مشاور مدارسی که با دانش‌آموزان کم بضاعت در منطقه سیاتل در دبیرستان کلیولند کار کرده است می‌گوید، نیازهای پسران و دختران متفاوت است. وی افزود، دختران بیشتر تمایل دارند تا در خلال جلسات درسی توجه بیشتر می‌نمایند. اما این برای پسر بچه‌ها اصلاً موضوع جالبی نیست که در کالج و یا مدرسه به دروس توجه نمایند.
صحبت از جنسیت موضوعی است که در اجتماع به صورت میدان مین درآمده است. در این میان موارد سیاسی، اجتماعی و قانونی نیز مطرح می‌گردد. ریاست هاروارد لاورنس سامرز در ماه ژانویه گفت: توانایی‌های زنان در علم به دلیل برخی تفاوت‌های آنان در قابلیت‌هایشان کمتر نشان داده شده است. در یک مورد بی‌عدالتی در مورد زنان هنوز هم پابرجاست. هنوز هم شکاف پرداخت وجود دارد. آنها حقوق کمتری دریافت می‌نمایند.
براساس گزارش رسمی اداره آمار زنان در سال 2004 در ازای هر دلار درآمد همکاران مرد خویش فقط 77 سنت دریافت می‌نمودند. پس جای تعجب نیست که هنوز هم برخی محققین به دنبال برابری در میان 2 جنس هستند.
سازمان آموزشی ما بین برای مثال یک کار گروه برای بررسی مشکل تحصیلی پسران تشکیل داده است. آنها دریافتند که در سال 2000 در ازای هر 154 نفر زن فقط 100 نفر مرد در دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی مشغول تحصیل هستند. این بیشترین میزان فاصله جنسیتی در میان کشورها بود. اما گزارش نهایی که قرار است در سال جاری منتشر گردد پیشنهاد می‌نماید که استراتژی‌های برای برابری تحصیلی به وجود آید.
معاون این سازمان پاتریک فیلیپس می‌گوید ما به سرعت تصمیمگیری کردیم. می‌خواستیم اطمینان حاصل نماییم که مسامحه نکرده ایم. دختران به راحتی از موانعی که پسران در پشت آن متوقف می‌شوند عبور می‌نمایند. دانشگاه واشنگتن اخیراً برنامه‌ای آموزشی را به طو رخاصی برای پسران در نظر گرفته است. در این دانشگاه توماس جی‌کال هون جونیور افزود، البته برنامه‌هایی که فقط مختص دختران باشد نیز در دانشگاه داریم. یکی از آنها مربوط به افزایش سهم ورودی زنان در شته‌های مهندسی بود. البته رئیس‌جمهور بوش نیز در برنامه کلی خود گفت: 150 میلیون دلار برای چشمگیری از پیوستن پسران به مافیای مواد مخدر هزینه خواهد کرد. این بودجه در اختیار لورا؟؟؟ برای هزینه قرار گرفت. او در کنفرانسی که در مورخه 27 اکتبر برگزار شد این موضوع را اعلام کرد. عنوان کنفرانسی کمک به جوانان آمریکایی بود.
قوانین فدرال با چالش‌های این چنینی مقابله می‌نماید. برای مثال یکی از آنان این است که هیچ کودکی نباید عقب بماند. مدارس می‌بایست اطلاعات مربوط به قومیت و جنسیت کودکان را فراهم و ارایه نمایند. این امر به آموزگاران کمک می‌نماید تا موارد مهم و حیاتی جمعیت را در نظر بگیرند. دیورا وایلدز از موسسه بیل وملیندا گیتس می‌گوید: مدرسان نمی‌توانند در بسیاری از موارد پاسخ اطلاعاتی خویش را نیز بازگو نماید. چرا که ممکن است از قومیت خاص و یا نژاد دیگری آنها را به دست آمده باشند. این موسسه به کودکان بی‌بضاعت کمک مالی می‌نماید. وی افزود: شما می‌دانید که کودکانی که  در اقلیت‌های قومی هستند بیشترین مشکل و کمترین تمایل را برای درس خواندن دارند. اما شما نمی‌بایست مسر درستی را بپیمایید ما به آنان کمک کنید.
ارزشگذاری – تعداد برابر
بسیاری از کسانی که در اینباره تحقیق نموده‌اند متفق‌القول هستند که فرستادن پسران به مدرسه و کالج و دانشگاه‌ها بهترین راه چاره است. این مهم را می‌توان در درجه نخست با فرستادن آنها به دبستان آغاز کرد. اگرچه ناهمخوانی زیادی در کمپ‌ها وجود دارد که این امر موجبات نگرانی آگاهان را فراهم آورده است اما فرستادن آنها به کمپ‌های تحصیلی حتی مدارس افسری که بیشترین اختلاف را از نظر جنسیت دارند می‌تواند راهگشا باشد.
جیم بوک مسوول ثبت نام کالج سووارت‌مور در پنسیلوانیا می‌گوید، ما فکر می‌کنیم این ارزشمند است که به تعداد برابر ار هر جنس داشته باشیم. سال گذشته مدرسه اعتراف کرد که شمار دختران بیشتری نسبت به پسران دارد. این در حالی بود که متقاضیان ورود در مردان بیشتر بودند. بدین صورت که مردان بیشتری برای ورود ثبت‌نام نمودند اما تعداد کسانی که موفق به ورود شده بودند در میان زنان بیشتر بودند. اکنون نسبت مرد به زن در حدود 52/48 می‌باشد. در مصاحبه‌ها آموزگان و حتی بوک گفتند ما اعلام نمی‌کنیم که مردان واجد شرایط بهتری نسبت به زنان هستند. اما همگی در تلاش بودند تا کلاس‌هایی را فقط برای یک جنس تشکیل دهند. کاری که در نهایت موجب شد قاضی دادگاه عالی در سال 2003 حکمی صادر نماید. این حکم متعاقب آن صادر شد که دانشگاه میشیگان نمرات بیشتری را برای برخی از اقلیت‌های نژادی خاص محاسبه می‌کرد تا به دانشگاه راه یابند. .
اما قضات در نهایت اینگونه رای دادند که مراکز آموزشی می‌بایست نژاد و قومیت را نیز به عنوان یکی از عوامل موثر در نظر بگیرند چرا که تنوع و گوناگونی نژادی یکی از عوامل مهم در سیستم آموزشی می‌باشد. در سال 2000 یک قاضی دیگر به دانشگاه جرجیا گفت: حق ندارد برای متقاضیان مرد و اقلیت‌های قومی و نژادی امتیاز بیشتری قائل شود.
مطالعه دیگری بر روی 13 مدرسه هنری آزاد انجام گرفت. آنان در انتخاب‌های خود به هیچ‌وجه جنسیت و نژاد را در نظر نمی‌گرفتند. مشخص شد که در این مدارس تعداد زنان به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتراز مردان است. البته این امر به هیچ‌وجه در تصمیم روسای مدارس تاثیرگذار نبود.
ساندی باون و ابان گوداستین می‌گویند زمانی که موضوع جنسیت در آموزش را در نظر می‌گیریم در می‌یابیم که در زمان‌های گذشته این نسبت برعکس بوده است. زمانی که زنان و مردان نسبتی معادل 55٪ داشته‌اند. این 2 نویسنده نه مخالف و نه موافق انجام امور تشویقی برای پسران هستند. فقط این نکته را خاطر نشان می‌کنند که ظرفیت مردان درس خوانده در حال کاهش است. باون که اکنون مدرس دانشگاه اسیک‌مورد می‌باشد گفت: اکنون می‌بایست بر سر این موضوع بحث کنیم که آیا مسوولانه است که امتیاز بیشتری را برای مردان در نظر بگیریم.
لیندا ساکس استاد تحصیلات تکمیلی یوسی‌ال‌ای می‌گوید اینگونه مباحث می‌بایست به نحوی مطرح شوند که حضور زنان و مردان و تناسب آن چه تاثیری بر دانشگاه خواهد گذاشت. او برای نیل به این هدف 17هزار دانش‌آموز را در مدارس چهارساله مورد بررسی قرار داد. نتایج اولیه حاکی از آن است که در مدارسی که زنان اکثریت غالب را تشکیل می‌دهند. هم زمان و هم مردان نمرات به مراتب بهتری در امتحانات کسب می‌نمودند. در تحقیق وی همچنین موارد دیگر نیز مشخص شد که یکی از آنها تلاش برای کسب نمرات بهتر در کمپ‌‌هایی بود که به صورت مختلط با زنان درس می‌خواندند. از سوی دیگر مردانی که در این کمپ‌های آموزشی بودند تمایل بیشتری به نشان دادن نقطه‌نظرات لیبرال داشتند. آنها با مساله سقط جنین د و هم سکسو (همجنس بازی) البته بهتر کنار می‌آمدند. ساکسی افزود: چیزی که ما در اینجا بدان می‌پردازیم این است که تاثیر زنان و ارزش آنان تا چه حد است. در این مورد نویسنده دیگری به نام گوریان می‌گوید، یکی از دلایلی که دانشگاه‌ها نمی‌توانند مردان را جذب نمایند به این دلیل است که طراحی سیستم‌های آنان به این ترتیب است که براساس نیازهای زنان و روش‌های آموزشی مناسب آنها ساخته شده‌اند. اکنون دانشگاه‌هایی که تعداد مردان کمی داشته و هر روز نیز شاهد ثبت‌نام تعداد مردان کمتری هستند که می‌بایست به علایق مردانه توجه نمایند.
مواردی چون، ورزش و قوانین مردانه. اما یک تغییر معنی‌داری می‌بایست در سال‌های قبل از دانشگاه رخ دهد. گوریان افزود، این مورد نکته مورد علاقه من است. ما همه پسرانی را می‌شناسیم که بر نزاع و کشمکش می‌پردازند. اگر ما نسلی را پرورش دهیم که آموزش ندیده و تحصیلات نداشته باشد این در وهله نخست برای زنان بد است.

/ 2 نظر / 14 بازدید
امیرحسین

من لوگوی شمارا درج کردم شما لوی منو درج نمیکنین

امیرحسین

سلام داداش میلاد من دوباره اومدم میگم من تو سایت مستر 90 عضوم و هم اکانت پسر و هم اکانت دختر دارم به نظر تو با اکانت دخترم که نفوذ زیادی تو و دخترا پسرا دارم چیکار کنم که در راه نابودی فمنیسم قدم مثبتی برداشته باشم همچنین با اکانت پسرم؟؟؟ ای خدااا پس این فمنیسم کی نابود میشه